Rozhovor s Petrem Hovorkou o tvoření značek / brandingu

1) Petře, včera jsem školila obchodníky na Firemní fejsbuky. 8 z 10 vůbec nevědělo, že existuje něco jako Branding. Můžeš to popsat jednoduše lidem, kteří mají svůj obchůdek nebo živnost, teprve se jim rozrůstá, co to je?

Představte si, že máte svůj obchůdek, pekárnu, dejme tomu. Pečete dobře a rádi, ale lidi furt nechodí tolik, kolik byste si přáli. Značka vám může pomoct s tím, že budete pro lidi srozumitelnější (to je základním předpokladem pro budování vztahů, nejen v byznysu). Budou vám rozumět, budou sdílet váš přístup. Začnou o vás mluvit se svými přáteli. Budete k tomu potřebovat najít svou jedinečnost mezi pekárnami. Nejste sami, kdo peče dobrý chleba. Například zjistíte, že nejde pouze o voňavý křupavý chleba, ale stejně důležitý je i zážitek z jeho nákupu. A tak začnete budovat pekárnu, ve které je výběr a nákup pečiva mimořádný zážitek, ve které se zákazníci rádi zdrží na kafe s přáteli.

Legenda: Brand = značka, Branding = budování ideálu značky.

2) No, a po vysvětlení 9 z 10 netušilo jak s Brandingem začít a jak ho použít…

Promyslete si, jakou značku chcete budovat. U značky můžeme měřit známost (kolik lidí vás zná - to je ta lehčí část) a asociace (co si o vás myslí - to je ta těžší část). A o ty asociace nám jde, ty chceme budovat, ty jsou hlavním obsahem značky. Značka nebude to, co budete o vaší značce říkat vy, ale co o vaší pekárně budou říkat zákazníci. Mluvte s nimi, ptejte se jich proč se k vám vracejí, co jim chybí, jestli vás doporučují a proč… Ptejte se lidí, proč nakupují chleba tam, kde ho kupují, co tam oceňují, co jim tam chybí. Zmapujte si konkurenci, co umí, proč k ní zákazníci chodí. Najděte vaši jedinečnost, pozici, napište si plán a jděte ho naplňovat.

3) Mám pocit, že tvorba póz a umělých značek už skončila. Máš nějaké tipy jak "upéct" a vytvářet značku od píky krok za krokem?

S umělými značkami je ámen. Jejich pozice bude nadále slábnout. Dneska se koukneme na recenzi na netu a víme, jak si značka stojí, jestli si její produkt koupíme nebo ne. Do popředí jdou smysluplné značky, které již dnes prokazatelně vydělávají více než značky “umělé”. Když vím, v čem jsem mezi pekárnami jedinečný, proč jsem se do byznysu - pekárny - pustil a na jakých hodnotách své podnikání stavím, můžu tento obrázek konzistentně budovat. Tvořit obsah na fejsbuky, twittery a hlavně - dodávat trvale stejný zážitek zákazníkům. Nikdo nebude naší značku budovat tak dobře, jako nadšený zákazník. Samozřejmě těmto značkovým ambasadorům můžeme všelijak pomoct - například tím, že jim dáme do úst náš příběh (podívejte se na příběh naší pekárny BrandBakers ;-)

4) Která současná značka se ti nejvíc líbí a proč?

Líbí se mi AirBank. Budují značku konzistentně, jejich poslání (změnit vystupování bank vůči klientům) je mi srozumitelné a blízké. Styl komunikace mi osobně vyhovuje.

5) Sám pocházíš z Ostravy, tak třeba i nějaká ostravská?

Baníček. To je značka, která má příběh, hromadu emocí a věrné fanoušky.

6) Kdy tě u nás uvidíme a s čím přicházíš do Ostravy? Vnímáš, že trh na severní Moravě je něčím jiný?

V Ostravě povedu dva workshopy. První, který se koná 6.4., bude o budování zaměstnavatelské značky, tedy o tom, jak najít svou jedinečnost jako zaměstnavatele na trhu práce. Jak místo náboru začít lidi přitahovat, v době, kdy volných lidí na trhu ubývá a na druhé straně volných míst přibývá. Druhý, koná se 7.4., je o tom, jak napsat atraktivní náborový inzerát, jak vystoupit z šedi - většina pracovních inzerátů stále zní “úspěšná mezinárodní dynamická hledá nabízí požaduje pošlete CV”. Přitom pracovní inzerát je jedním z důležitých “kontaktních míst” při budování zaměstnavatelské značky. Všechno o workshopech najdete zde. V rámci zaměstnavatelských značek je severní Morava jedinečná svým work-life-balance stylem. Začíná se pracovat sice dříve než jinde, ale být o půl čtvrté doma, to je prostě paráda :)