Jak se prodat a neztrapnit se

Jak projevit sám sebe a neztrapnit se

Autor: Renata Ptáčníková

 

Jak už jste asi někde slyšeli, trapnost je výchozí stav. Nikdo na téhle planetě se nenarodil blond, výška tak akorát, "přesných" měr a s bílými zuby. Ještě že máme jistotu a jde spoléhat na to, že máme všichni dvě oči, přiměřeně zubů a deset prstů. Jenže ono ne! Někdy i tady se matka příroda rozhodne udělat rozdíl. A tak, neustále spějíc k "dokonalosti" se bojíme za všechny své pihy, širší lícní kosti, větší nohu nebo vysoký tón hlasu. Když dospíváme, raději se přestaneme projevovat, protože, co kdyby to na nás poznali! Tak se protloukáme světem "nedokonalí", oblíkáme na sebe saka, kravaty, značkové kabelky a sukně, co zeštíhlují. Trh ale nabízí mnohem víc! Bělící zubní pasty, brýle s hrubými obručkami, jeleny na svetrech a spoustu dogmat, co jíst, jaký být a kým se stát.

Taky už vás ta hra nebaví? Co takhle zkusit to po "svojemu"? Co takhle si to na světě užít? Naštěstí moderní doba nenabízí jen pozitivní myšlení a návody k osvícení. Jsou tu i ověřené praktické hry a způsoby, jak prodat sám sebe a neztrapnit se. Guerilla, Pitch a Storytelling jsou tři metody marketingu, kdy účel světí prostředky. Říká se, jak udělat z nedostatku přednost. To bereme taky! (Jelikož vycházíme z výšeuvedené teorie, že trapnost je výchozí stav, přece nemůžeme nic pokazit).

Guerilla marketing (čti gerija) má za cíl pomoci malým a středním podnikatelům bojovat se svou konkurencí při mnohem nižších nákladech. Malé a střední podniky nemají mnohdy takové prostředky na své marketingové aktivity jako nadnárodní společnosti, ovšem chtějí-li úspěšně prodávat své produkty či služby, je pro ně marketing nutností. Za konceptem celé guerilly nestojí peníze, ale NÁPAD. Tento princip marketingu je odvozen od partyzánského boje. (zdroj freshmarketing.cz). My už teď nemusíme za sebe bojovat. Můžeme jen ukázat, kdo jsme, a s čím přicházíme.Vtipně, charakteristicky, hravě a úderně! Navíc, guerilla kampaň stojí většinou málo peněz. Jediný klíč je v tom se opravdu otevřít sobě se všemi nedostatky, talenty, plusy i mínusy a být sám sebou. Škoda, že "být sám sebou" je už po těch letech trochu klišé. Jenže kolegům, kterým šlo o stejnou věc, jako Einstein, Levinson a Thérová, bylo jasné, že opakování je matkou moudrosti. Takže si vezměte své pihy, divné jméno a odlište se od všech ostatních hravou kampaní na vaše zboží nebo službu. Přemýšleli jste, proč svět alias my chceme, abychom byli všichni stejně dokonalí? No, není to sranda?


Storytelling se používá, kdykoliv si nevíte rady, jak prodat, jste introvert, a nebo si ještě nejste jistí, jak své zboží nebo talent prodat. Lehkost příjde sama, protože všichni jsme tak trochu v podstatě vypravěči. Storytelling v překladu z angličtiny znamená "vyprávění příběhu",jedná se o interaktivní formu sdělení příběhu, většinou tato interakce probíhá živě, ústním přenosem mezi vypravěčem a divákem; jde o uměleckou formu, která staví na jazykovém umění, použití hlasu, pohybu a gesta k zobrazení prvků, obrazů a představ vycházejících z konkrétního příběhu určitému publiku. Rozhodujícími prvky storytellingu jsou děj a postavy, stejně tak jako poselství příběhu. Storytelling není možný bez osoby vypravěče a jeho publika. Rozhodujícími prvky storytellingu jsou děj a postavy, stejně tak jako poselství příběhu. (zdroj: wiki.rvp.cz). Tak nezapomeňte, když stojíte před publikem s velkou prezentací, na workshopu, kde je nutné se představit, klidně začněte svým příběhem. Můžete se otevřít, můžete zůstat u klíčových bodů, motivů vašeho života, které vás ovlivnily, podle publika a vaší chuti komunikovat. Navíc, jde vždycky přidávat humor, vtipné pojetí situací a úspěch prodeje zaručen! Navíc se vám může stát, že se k vám přidají podobně smýšlející lidi, navážete nové vztahy a vůbec. Kdo ví, kam vás storytelling zavede. Jen si vzpomeňte na hodně úspěšných lidí, kteří se stali ještě úspěšnějšími, díky tomu, že napsali nebo povyprávěli svůj příběh.

Pitch (čti Pič) není sprosté slovo. Docela hodně účinný nástroj v objasnění i prodeji právě proto, že tak, jak krátce zní jeho název, je krátká a účinná jeho metoda. Někdy v životě nemáme moc času. Třeba jedeme ve výtahu s někým pro nás důležitým a ve 30 sekundách mu máme říct, co děláme a jakou hodnotu světu přinášíme. No, a tady použijete Pitch. Elevator Pitch (nebo Elevator Speech) je anglický neformální výraz pro stručné představení společnosti, produktu, projektu či startupu potenciálnímu obchodnímu partnerovi nebo investorovi. Elevator Pitch (nebo Elevator Speech) je anglický neformální výraz pro stručné představení společnosti, produktu, projektuči startupu potenciálnímu obchodnímu partnerovi nebo investorovi. Jinými slovy pomocí elevator pitche musíte “vysvětlit co děláte během jízdy ve výtahu i své babičce” (proto elevator).

Ať už se rozhodnete dělat cokoliv z těchto tří metod, nezapomeňte, že hlavním hrdinou jste vy. Držte se pravidel jednotlivých metod, ať jste za profíka, ale ve zbytku se můžete krásně a po svém vyřádit i uvolnit. Tak či tak, vás čekají v tomto roce 2015 už od jara na každou metodu ve Viva Ostrava workshopy: Guerilla jsi ty!, Zkus si Pitch, Storytelling alias Když příběh prodává, kdy budu lektorkou a provedu vás na začátku asi tím nejtěžším. Pochopením své trapnosti :) a s uvědoměním si talentu, kterým můžete druhé obohatit.

Renata Ptáčníková za tým Viva Ostrava