Pitch vás může prodat

Pitch fakt není sprosté slovo. Je to způsob, jakým můžete prodat svůj talent nebo službu. Jde o to, abyste co nejlépe a nejstručněji vystihli vaši hodnotu či službu a popsali ji nejlépe do 10 vteřin. Dá se říct, že pitch je tedy technika prodeje, kdy potkáte kohokoliv a ve stručnosti do 10 vteřin mu řeknete, hodnotu, kterou přinášíte zákazníkům, čím se živíte: známého, kterého jste delší čas neviděli, investora, se kterým vás právě představili, kamaráda, se kterým jste na pivu, slečně, se kterou jedete ve výtahu.

Trénink

Trénink Pitche je sranda. Největší sranda je v tom, že většinou na začátku nikdy neřeknete stejný pitch, když už na svůj pitch příjdete a jdete ho prezentovat kolegovi nebo sestře. Ti vám slouží pro trénink jako posluchač a hodnotič pitche. Ještě přínosnější je trénovat si Pitch každé ráno u zrcadla. Máte diktafon? Nahrejte se.

Je jen jediné pravidlo: buď tím!

V Inklubatoru je Pitch jako samostatný workshop, a musím říct, že patří k těm velmi interaktivním, dynamickým a oblíbeným. Pojali jsme ho s kolegy mentory velmi věcně. Máme tým hodnotitelů široký, našich 6 mentorů a dále celá skupina ostatních pitchovatelů, podnikatelů. Tím, že každý mentor je velmi odlišná osobnost a tvrdí jiný pocit z náslechu pitche, nedáváme absolutně návod vašeho konkrétního pitche. A o to jde nejvíce. O to, abyste byli tím. 

Pitch vychází z osobnosti

Introvert může říct svůj příběh, extrovert použije otevřenější a serióznější pitch. To aby jste zůstali v rovnováze. Vycházíme z osobnosti a naše mentorka Vlaďka, která dělá do Intuitivní pedagogiky a práce s tělem má svůj xylofon a odezírá z řeči a pohybu těla při prezentaci vašeho pitche. Jako mentoři jsme se krásně přeli, skákali si do řeči, smáli se, jak různorodé názory na pitch můžeme mít. Suplovali jsme vám typologické zákazníky a klienty, kteří mají každý své potřeby a na základě toho reagují na váš pitch nějakým postojem.

Tělo totiž nelže

Spojení těla, mysli a řeči vychází zase z toho, jak se cítíte, jak jste si jistí sami sebou, zákazník to vždy přečte. Vlaďka dbala nejen na tělo, ale její jemnocit pro náslech hlasu ji vedl k nejskrytějším osobnostním blokům, které jsme si přiznali a pracovali s nimi při dalším pitchování. Pitch je velmi dobrým nástrojem pro introverty, kterým je naučenou jistou a vždy dostupnou dynamickou vizitkou i pro extroverty, které prostě "zkrouhne" do stručnosti a konkrétnosti, namísto, aby se vykecali. 

Řekni to důležité, ale ne více

Nejkrásnější na opakování je to, že tělo i hlas reagují čím dál tím jistěji. Vy se tak nehrbíte, váš hlas je hlasitější, a jde z vás konečně klid a pohoda. Džungle to cítí a ustupuje s respektem z cesty. Klienti chtějí spolupracovat. Především se chtějí doptat. Když postavíte Pitch tak, aby byl krátký a neřeknete všechno, lidé jsou zvědaví. Největší výhoda pitche je, že při jakékoliv možnosti sebeprezentace, kdy můžete být nervózní, a nebyli jste předem připravení, ze sebe "jen" vytáhnete Pitch. Potom do vás už vás babička u nedělní oslavy narozenin nebude šťourat, na co že jste studovali tu vysokou školu, když jste si právě otevřeli kavárnu.

Chcete si vyzkoušet Pitch?

Pak si počkejte na druhou Konferenci o Talentu: Jak prodat svůj talent, která bude 6. a 7. února 2015 a rezervace jsou už v provozu. Na ní se setkáte nejen s Pitchem, ale i s Guerillou, dalším nástrojem prodeje a marketingu.

Jak jste si všimli, u nás patří pitchování rozhodně k věci! A to si můžete vyzkoušet v dalším běhu Inklubatoru, který poběží od března 2015 i na workshopech Konference o Talentu.

Za tým Viva Ostrava a Inklubatoru

Renata Ptáčníková