Proč mít talent nestačí

Proč mít stránku na facebooku a logo od grafika prostě nestačí?

Proč žít ve stresu a vykonávat věci, které nefungují, už je přežitek?

Proč jsou opravdové vztahy důležitější než kontakty?

Tvorba jakéhokoliv produktu je jenom jedna polovina toho, co potřebujete k tomu, abyste se uživili svým talentem. 

Jak nabízet a prodávat svůj talent je téma, které vyplaší i ostříleného marketéra, když si uvědomí fakt, že doba přeje novým a čerstvým formám, které vycházejí z naší podstaty. Z lidskosti, ze srdce, z přímosti a spolupráce. Konkurenci lze brát maximálně jako konstruktivní nástroj pro hru a zlepšení služeb. Je velikou otázkou pro lidstvo samotné, jak dokážeme naskočit na vlnu lidskosti v businessu a umět si hrát i ve vodách marketingu. Lidé se začínají zamýšlet, pro jakou firmu pracují. Přemýšlejí, z čeho je vyrobený její produkt, cítí způsob, jakým je nabízen a mohou si vybrat, jaký život budou žít. Prostřednictvím poptávky určují budoucí nabídku. Přátelé, máme tady období, kdy už víme, že jsme strůjci svého osudu. Dokonce jsou i takoví, kteří si uvědomují, že méně je někdy více a z dávání mají radost. Mluvíme o správném výběru. A ten děláme všichni. Neustále tak tvoříme svůj svět.V dnešní době to pro někoho nemusí být vůbec lehké, hlavně když většina lidí vlastně neví, jak na to. Mít stránku na facebooku a logo od grafika prostě nestačí, a prodej a vzájemná spolupráce je vlastně ta rozhodující část, která rozhodne o tom, zda lidi v podnikání setrvají nebo ne. Představte si, že si svůj nápad pěkně vysníte, talent tak nějak tušíte, namyslíte si, jak to bude fungovat a! Pak to neprodáte! Podle statistik s podnikáním začne v ČR zhruba 35% lidí, a 23% z nich pošle podnikání k ledu kvůli prvotnímu neúspěchu.

Máme kolem sebe spoustu lidí, kteří mají talent, dělají krásné věci, jsou kreativní, chytří, originální a umí něco, co spoustě ostatních nejde, jenže tady jejich příběh končí. A proto jsme se rozhodli udělat druhý díl Konference o Talentu: Jak nabídnout a prodat svůj talent. Je to totiž druhá a veledůležitá polovina úspěšného podnikání. Tihle lidé uplatňují svůj talent doma, pro sebe a rodinu, chodí do zaměstnání a někdy dělají, co je nebaví. Svůj jedinečný talent, dovednost nebo nadání si mnohdy ani neuvědomují. Pro ostatní mohou mít jejich služby velkou hodnotu. Jenže udělat onen krok a pustit se do nabízení svého talentu chce odvahu a důvěru nejen v sám sebe, ale i v získané zkušenosti, důvěru v život. Vlastně nás to od malinka nikdo neučil. Vyrůstali jsme v době, do které patřilo spíš nevyčnívat, nyní se výhoda přiklonila k tomu, být vidět.

Jenže jak to udělat, aby jste se nemuseli uchylovat k prodejním technikám, které s vámi neladí? 

Svět re-klamy je nahrazen světem sebeprezentace, hravého marketingu či osobního příběhu. Když firma prodává firmě, potká člověk člověka. Lidský potenciál nabývá nové rozměry, když se do businessu zamíchá člověčina. Pozorujete to taky? Kampaně firem mají pod čarou uvedeny kromě data spotřeby i vliv na životní prostředí. Na facebooku sdílíme zajímavá videa firem, kterým není jedno, jak to tu jednou všechno skončí. Není nám jedno, co jíme. Zvířata už nechováme jen pro maso a testování krému. Pozice kreativního ředitele nabývá skutečného významu. Marketing si zvládáte dělat i sami. Sebou. Jsme to, co žijeme! Neexistují lidštější formy marketingu. Jsou jen takové, do kterých se opravdu zapojíme, a ve kterých kopírujeme své hodnoty, cíle a záměry. Pokud si chcete hrát, můžete si vybrat metodu Guerilla Marketingu. Pokud jste vypravěč nebo introvert, pomůže vám Storytelling nebo Blog. Když umíte fotit, řekněte to fotopříběhem na sociálních sítích. Hlavně si hrajte!

A jak je to s nabízením talentu v zaměstnání?

V mnoha moderních fimách se už dnes na pohovorech upouští od klasických dotazů. Personalisté a šéfové se zajímají spíše o vás samotné: stále častější otázky typu co je vaším životním cílem, a co v životě milujete. Jedna naše kolegyně nedávno dělala videopohovor do velké banky na místo vedoucí pobočky. Dostala otázky: "jak se zrovna máte, jak se cítíte, co je pro vás v životě důležité?" Kdepak jsou otázky na slabé a silné stránky! 

Proč je pro někoho prodej tak těžký?

Když si představíte, jak prodáváte, něco, co vyrábíte nebo umíte. Jaká ta představa bude? Slovo prodej v lidech vzbuzuje často negativní pocity. Představujete si sami sebe s kufříkem v kravatě, jak zvoníte lidem na dveře nebo je odchytáváte na ulici? Nebo jim píšete emaily a žhavíte telefonní linku? 

A teď si představte, že prodáváte to, jak žijete!

Vlastně všechno okolo v životě je výměna, směna a prodej. Celý život něco vyměňujeme, používáme k tomu peníze, a tedy to prodáváme a nakupujeme. Určujeme si tím v každém okamžiku, jaký bude náš život, jací jsme a čemu věříme. A předáváme to nevědomky nejbližšímu okolí. To když jdete s kamarádem okolo restaurací ve městě a řeknete: "Půjdem do té Indické, ta je super, tam sem minule měla jídlo a bylo výborné." 

Za každým kontaktem je vztah.

Spolupráce. Možná si neuvědomujeme její skutečnou sílu. Často skloňujeme slovo "kontakty", předáváme si vizitky a jsme zvyklí si při setkání podat ruku. Možná to nestačí. To na čem opravdu záleží je, jaké vztahy kolem sebe opravdu budujeme. Jestli do nich dáváme svou opravdovost, jestli své rozhovory s lidmi vedeme o dětech, psech, sportu nebo počasí jen proto, že víme, že to funguje, a nebo proto, že se zajímáme. Pak může spolupráce přesáhnout pracovní vztahy, a z některých se stanou přátelství. Ten pak pomůže s tím, tam ten doporučí tamto, ten předá kontakt na dalšího. Všimněte si. "Velcí" podnikatelé chodí na golf, menší na obchodní snídaně, někteří na obědy. Dohodne se tam daleko více kontraktů než na klasických pracovních schůzkách. Bez nadsázky. Naše obchodní snídaně Připoj se rozjely nejednu kariéru a byly svědkem desítek kontraktů a uskutečněných obchodů. Ale co víc. Lidé se na nich poznali lidsky a vytvořili silná pouta.

Na začátku je dobré mít kolem sebe fajn společnost.

Začátky jsou nejtěžší. Může být důležité pohybovat se ve společnosti lidí, kteří myslí pozitivně, mají postoj takový, že to můžeme dokázat, jsou s námi ve chvílích, kdy jdeme i přes překážky, někteří nás dokonce strhnou svou energií a inspirují tě, dodají nám odvahu a sílu. Dělat vše sám může být těžké, stejně tak jako dělat cokoliv obklopen lidmi, kteří to rozmlouvají a říkají, že to nejde.

Soustřeďte se na to, co vám jde.

Od dětství nám většinou připomínali jen to, co nám nejde a v čem se musíme zlepšit - a tak se zlepšujeme v tom co nám nejde. Soustřeďme se na to, co nám jde. A propojme se s lidmi, kteří nám mohou být doplňkem v tom, co nám úplně nejde. Jako celek můžeme být dokonalí.

Nereagujte, konejte.

Štěstí je nacházet smysl ve věcech, které děláme. Když nám to ještě nejde, můžeme dělat věci, ve kterých nacházíme smysl. Konat, nepřemýšlet a nebrblat, a naopak vytušit, kdy je čas s odstupem vyčkat na další vlnu. Umění a rytmus života. Stejně jako nádech a výdech. Obojí nám zajistí rovnováhu.

Takže pokud už jste objevili svůj talent a vášeň, máte nyní prostor ji prodat a nabídnout způsobem, který je vám vlastní. Prostřednictvím vaší otevřenosti a metodou, která je vám nejbližší. 

Přijměte, prosím, pozvání na naši další kultovní Konferenci o Talentu tento pátek od 14:30 h. Probereme na ní možnosti, tipy a nové formy marketingu, které jsou svěží, zajímavé, hravé, a zároveň umožňují jejich aktérům se živit tím, co je baví. Pozvali jsme na ni lidi a firmy, o kterých si myslíme, že umí tvořit, nabízet a prodat. A jsou těmi, za které se vydávají. Druhý den si můžete vybrat workshop s metodou prodeje talentu, která vám sedí nejvíce. Už se na vás ve Vivě těšíme. 

¨

Autoři článku: Renata Ptáčníková a Vendy Strachotová