Rozhovor s Jardou Procházkou

RNDr. Jaroslav Procházka, Ph.D.
Mentor, rozjížděč a inspirátor v oblasti IT, start-upů a začínajících podnikatelů. Protože v malých i velkých firmách, stejně jako na univerzitě pochopil, že vše je o lidech, dává do své práce důraz na soft skills, spolupráci a vzájemné poznání lidí a jejich vnitřní motivaci.

Ve VIVĚ nám pomáhá se spoustou věcí a jednou z nich je právě Inklubátor. Kromě toho, že s námi dává dohromady celou strukturu, můžete ho pak také potkat na jednotlivých workshopech. 

1) Jardo, první otázka je hodně zeširoka: jak jste se vůbec dostali k něčemu takovému jako je Inklubátor, intenzivní přípravka pro podnikatele, když kurzů, jak začít podnikat je všude kolem tolik?
Za roky práce v různých firmách i s podnikateli jsem si všiml jednoho zajímavého vzoru, když se nedaří, nejde prodej, začneme dřít ještě víc. Zvlášť u nás v česku máme takový zažitý stereotyp, že kdo nedře 12h denně a je úspěšný, ten musí krást a je lump. Skutečnost je ale jiná. Není-li o naše produkty a služby zájem, není to věcí ještě větší dřiny, ale zákazník prostě nevidí hodnotu produktu, protože nenaplňujeme žádnou jeho potřebu. Proč by ho měl tedy kupovat? Proč platit za něco, co nepotřebuji? To je důvod proč lidé nekupují a nebo silně tlačí na cenu. Když zákazník vnímá hodnotu, když vidí že tu věc potřebuje, tak ji prostě za danou cenu koupí, tečka. Příkladem je jídlo, i když je tak zvaná finanční krize, jídlo prostě kupujeme, protože vnímáme potřebu jíst. Kurzy podnikání a inkubátory toto jádro podnikání moc neřeší. Pomohou sice s věcmi kolem hlavního podnikání: jak založit firmu, jak se dostat k zákazníkům, jak na účetnictví a finance, marketing a poskytnou kanceláře, ale dokud nemám ověřený produkt, za který lidé platí, nic z toho nepotřebuji. Dokonce to je v tu chvíli plýtvání, protože se nesoustředím na vlastní produkt. Nejdřív ho potřebuji najít, až pak má smysl zakládat firmu nebo řešit účetnictví.

2) Čím se tedy odlišuje Inklubátor od jiných programů?
Zaměřuje se na něco jiného. Statistiky říkají že 9 z 10ti start-upů selže. To je tvrdá pravda. Proč tomu tak je? Většinou proto, že se podnikatel zaměří na okamžitou realizaci svého nápadu bez jeho ověření s trhem a zákazníky. Ti úspěšní naopak iterují od původního plánu A až k plánu, který funguje a vydělává a ten je velmi často zcela jiný, než byla původní představa. V tom je jádro celého Inklubátoru a to nám zde chybělo. Sepisovat byznys plán je plýtvání, když nemám prototyp nápadu ověřený platícími zákazníky. My se tedy zaměřujeme na vlastní podstatu podnikání: učíme zájemce, jak najít a ověřit produkt, službu, o které bude zájem a jak kolem toho postavit úspěšné podnikání. To ostatní má smysl řešit, až když mám v ruce něco, co funguje. Díky tomu je zde místo konkurence s existujícími programy a inkubátory naopak prostor pro partnerství. My jim vytvoříme materiál, který u nich může pokračovat a své fungující minimum dále rozvíjet. Do toho jim lézt nechceme, když to dělají dobře, zaměříme se jen na ten první krok, který lidem chybí.

3) Proč tě napadlo spojení s Vivou z Ostravy?
Mně to nenapadlo, ono to vzniklo samo (smích). To je krásná ukázka toho našeho přístupu zvaného Lean start-up. Začali jsme s Vivou řešit jejich podnikání, kdo jsou jejich cílovka, jaké mají potřeby, jak je Viva naplňuje, proč je nyní pro lidi nečitelná, až neuchopitelná. Jestli lidé vůbec chápou proč a co Viva dělá a jak se to potkává s potřebami jejich cílovky. A při těchto workshopech a na základě zpětné vazby od lidí jsme zjistili, že lidem chybí právě tento prvotní inkubátor nápadů. Tak jsem začaly myšlenky a nápad ověřovat a Inklubátor si vznikl sám od sebe (smích). A to je přesně popsaný postup: od plánu A k plánu, který funguje a vydělává. Program nám vykrystalizoval na 2 měsíce.

4) Takže dva měsíce a je hotovo? Co slibujete v Inklubátoru účastníkům?
Neslibujeme nic, protože si to musí odmakat každý sám. Žádné miliony za 21 dní (smích). Ale ono to není jen o tom makání. Klíčem je usměrnit naši snahu tam, kde je to účelné. Krásný příklad je paní pedikérka na nedávném workshopu s podnikateli v Porubě. Na otázku, kdo je její zákazník, odpověděla že všichni. A když jsem se zeptal, jestli tedy oslovuje stejně metrosexuála i pracovníka od pásu se zarostlými nehty, tak odpověděla: „Aha! Oni mají úplně jiné potřeby, já je oslovuji stejně a proto nepřijde ani jeden.“ Myslíš, že by jí pomohlo makat tvrději? Účastníkům slibujeme, že na konci budou mít ověřený nápad, který má na trhu místo. Někteří mohou mít už i platící zákazníky, ale to je na nich samotných, jak moc se tomu budou věnovat, i když s naší maximální podporou. K tomu však budou mít důležitou schopnost změny a inovace produktu podle měnících se potřeb trhu, proto je program zajímavý i pro zaměstnance a firmy.

5) Jsem starší pán a živím rodinu. Můžu se taky přihlásit? Specifikovali jste nějak cílovou skupinu, komu Inklubátor nejvíce pomůže?
Určitě, jak jsem naznačil, bez cílovky a postupného ověřování nápadu jen spekuluji a domnívám se. Proto i my jsme se ptali, ověřovali a upřesňovali. Program je pro ty, kteří chtějí začít podnikat (s nápadem i bez něj), už podnikají, ale někde jim to drhne, ale také pro zmíněné zaměstnance. Pokud člověk neví, ale chtěl by to zkusit, může přijít také.

6) Od kdy jede první "pilot"? A jak se můžu zapojit, když ještě nevím, jestli tam chci?
Začínáme 30. září první schůzkou ve Vivě, kde představíme strukturu, tým a náplň. Ale i samotná struktura se bude pružně měnit právě podle potřeb účastníků, stejně, jako se to bude dít s jejich podnikatelskými nápady. První dvě akce budou otevřené pro všechny, aby si mohli program osahat a zjisti jestli je pro ně, pak už jej uzavřeme z důvodu systematické práce.

7) Průběh už tedy víme. A co ukončení? Budou probíhat nějaké zkoušky, certifikáty a další věci, které známe z jiných kurzů?
Já na certifikáty moc nejsem, pro mě je důležitější ten výstup, fungující podnikání a nastartovaný člověk, než nějaký papír s razítkem. Určitě ale budou průběžné a hlavně závěrečné prezentace, které by mohly být zajímavé pro inkubátory a také investory. Pokud se ale ukáže, že trh a účastníci vyžadují papír, tak do toho určitě půjdeme. Jak jsem už říkal, také my sami vše průběžně ověřujeme a upravujeme.

8) Koho jste povolali ke spolupráci? Koho můžu jako účastník očekávat, kdo bude "učit" a s kým zajímavým přijdu do kontaktu?
Hlavně zkušení praktici, přijďte 30. září do Vivy nebo sledujte postupně odhalované novinky na webu Vivy a uvidíte  víc zatím neřeknu.

9) Jak žiješ, uvažuješ a pracuješ ty sám? Co tobě v profesi, která tě živí nejvíc pomohlo?
Já žiju a uvažuju přesně podle výše zmíněného. Nespekuluji a netrávím hodiny u piva diskusemi nad tím, co by mohlo být, ale radši jdu a zkusím. Buď to je a nebo není a je klid. Nemám pak hlavu plnou nesmyslů a nestojí mě to spoustu energie, všechny ty domněnky a spekulace udržovat při životě. A to je velká úleva (smích).

10) Na závěr zákulisní: co byl pro tebe při tvorbě inklubátoru s Vivou nejsilnější moment?
Každé naše setkání je silný okamžik, sedli jsme si lidsky a to pak jde samo a je to silné. Ale možná jeden zmíním. Zkus udržet bandu kecajících ženských produktivně zaměřenou na jednu věc, navíc aby je to stále bavilo (smích).